Klauzule niedozwolone – czyli czego w regulaminie sklepu być nie powinno?

Tworząc sklep internetowy, musimy liczyć się z tym, że poza całą otoczką i promocją, będziemy musieli zająć się również formalnościami, takimi jak np. regulamin sklepu. Pamiętajmy przy jego tworzeniu, że nie wszystkie zapisy mogą być zgodne z prawem. Dobrze, jeśli w jego tworzeniu pomaga nam prawnik znający się na prawie konsumenckim. Jeśli jednak w pobliżu nie mamy nikogo takiego, warto stworzyć bardzo prosty regulamin, który będzie czytelny dla każdego. Pamiętajmy o tym, żeby jak ognia wystrzegać się zapisów, które w świetle polskiego prawa są klauzulami niedozwolonymi. Niestety o takie nie trudno, więc regulaminowi warto poświęcić trochę więcej czasu, niż przewidywaliśmy. Jeśli w naszym regulaminie ktoś dostrzeże niedozwolony zapis, na darmo będą tłumaczenia, że nie wiedzieliśmy, iż nie możemy go zastosować. Do najczęstszych zapisów, które pojawiają się w regulaminach sklepów, a które są niezgodne z prawem należą:

  1. Wyłączenie odpowiedzialności sklepu za dostarczenie przesyłki. Jeśli ta zostanie zagubiona, nie możemy całej odpowiedzialności zrzucić na operatora, który daną przesyłkę miał dostarczyć. My w oczach konsumenta i w świetle prawa również ponosimy za to odpowiedzialność.
  2. Nie możemy narzucić konsumentowi sądu, w którym będą rozstrzygane spory. Ma on prawo samodzielnie wybrać placówkę, które rozstrzygnie spór.
  3. Sprzedawca nie może umniejszyć kwoty zwracanych pieniędzy o kwotę, jaka została opłacona za wysłanie towaru. Jeśli klient zapłacił za przesyłkę, te pieniądze sprzedający również musi mu zwrócić. Jeśli taki zapis pojawi się w regulaminie, jest on niezgodny z prawem.
  4. Zastrzeżenie, że sprzedający nie przyjmie towaru, jeśli ten nie zostanie odesłany w oryginalnym opakowaniu. Nie możemy zastosować takiego zapisu, ponieważ tylko kilka produktów zostało prawnie określonych, które mogą nie zostać przyjęte przez sprzedającego, jeśli nie posiadają oryginalnego opakowania. Mowa tutaj o płytach CD lub DVD czy prasie codziennej.
  5. Nie możemy napisać, że produkt może różnić się od tego, który widzimy na zdjęciach. Wiąże nas z kupującym umowa, która określa, że on płaci za produkt, a my, jako sprzedający musimy mu dostarczyć towar zgodny z opisem i zdjęciem, jakie zamieściliśmy w sklepie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *